Berbec haiducesc (oaie la groapa) …

Dupa lupte seculare care au durat 3 ani am reusit sa facem si treaba asta.

Reteta pe care ne-am bazat ( in mare ) este cea publicata de Radu Anton Roman ( R.A.R.) in Bucate , vinuri si obiceiuri romanesti , editura Paideia.

Ostilitatile au decurs dupa cum urmeaza:

Cumparaturi :

-una bucata beberc 27 kg in viu

-piper, sare, cimbru, rozmarin, menta , busuioc si alte mirodenii …

-500 g miez de nuci

-4 oua

-5 capatani usturoi

-2 litri vin alb ( varsat nu otrava din comert)

-5 cepe

-1 kg prune uscate fara samburi

RAR are in retela lui si 250 ml de rachiu de vin dar dupa indelungi cugetari am renunat la el datorita faptului ca prin evaporare taria iuteste carnea…

Dupa ce am cumparat toate taraseniile astea a inceput cu adevarat treaba:

Berbecul trebuie jupuit , recomand calduros ca de taiat , jupuit , eviscerat sa se ocupe ciobanul asta doar daca mai doreste cineva sa si manance din el ….

Blana se spala bine pe interior dupa care se pune la uscat.

Se dezoseaza spata si pulpele pe cat posibil .

Organele interne se scot se spala si se taie marunt dupa care se amesteca cu ingredientele de mai sus si cu carnea dezosata  dand nastere la un drob.

Se taie picioarele de la genunchi si capul cu gat cu tot

Se amesteca o zeama din 100 g piper , 1 l vin alb , cimbru si 3 capatani usturoi ( pisate desigur :)  )

Drobul se introduce in burta si in cosul pieptului dupa care se coase des cu rafie , in sau canepa. Inainte de a se inchide se mai toarna in interior vin.

Se lasa sa se marineze intr-un vas mai mare cam 3-4 ore cat dureaza jarul.

De ostilitatile de la bucatarie s-au ocupat : mama pe post de Senior Supervisor Cook si Bobo meu ,  Junior Supervisor Cook !!!

Urmeaza partea cu adevarat grea : Groapa asa ca cine nu are barbati adevarati pe laga sa-ti cumpere he he he

Ca niste barbati adevarati ce suntem :)))) Eu , Cristi , Mugur si Liviu  (observati ca m-am pus primul , nu?? )   :)))))) ne-am apucat de groapa care trebuie sa fie adanca de 1 m si 10 cm cca , lata de 70 cm si lunga de cam 1 m

Stiu …. pare tipic romanesc: unu munceste ,  doi stau si se uita iar al patrulea face poze dar…..exista o explicatie logica……nu aveam toti loc in groapa !!!

Intr-un final glorios am terminat si groapa :


Berbecul trebuie apoi cusut in blana lui personala, cu cusatura tot pe burta (in sus) , cu rafie, in sau canepa cat mai strans si mai des pentru a nu intra nimic ….

Croitor sef a fost tata( caciulatul din imagine)    :))))

Se face mare , foc mare , jarul trebuie sa fie de min un metru . Intra in focul asta min o tona de lemne . Nu trebuie hazardata treaba asta cu rugi de vita de vie cum scrie RAR pentru ca vita de vie nu produce jar care sa dureze ….


Un adaos util la retela lui RAR , pe care numai o minte de inginer constructor putea sa-l scorneasca este  sistemul structural de sustinere a incarcarilor distribuite  (berbecul ) adica sarma si un par  !!!! he he he Manipularea si extragerea sunt  mult mai simple  asa ….

Parte din pamant se imoaie cu apa ; cu noroiul asta se unge si se framanta blana , gros, pana se face o crusta.

NU E ASA CA ARATA APETISANT????  :)))))

Cand sa facut jarul-jar , de nu mai palpaie nici o flacaruie, se scoate o mica parte cu lopata , sa ramana pe fund un strat  de cca 50-60 de cm , se introduce tarasenia cu cusaturile in sus   dupa care se aseaza jarul scos peste, se face alt foc peste groapa iar cand si acesta se transforma in jar punem un strat de 10-15 cm de pamant peste ca sa tina caldura.

Berbecul trebuie lasat in groapa 7-8 ore spune RAR dar din proprie experinenta e bine sa strea cam 9 ore .

Pentru urmatoarele 9 ore recomand infometarea pentru savurarea deplina a berbecului , numai bautura este permisa ! Cat mai multa si cat mai buna de preferinta ceva de Dragasani sau de Focsani ( pentru mai multe detalii RAR are niste recomandari  excelente (daca nici el nu le stia atunci cine? )

Ca drept exemplu uite ce face LIPSA de bautura din om ! :))))))))

Miha , Cristi si Liviu!

Din cauza unor fenomene meteorologice ( incepuse sa ploua cu galeata ) a trebuie sa extragem berbecul mai devreme dar am avut bafta si tot a fost bun ( a stat cu totul cam 7 ore juma )

ET VOILA!

Dupa ce l-am eliberat de carapacea lumeasca ( lut cu blana carbonizata) toate miresmele pamantului au navalit peste noi……

Dupa care au urmat ………..MASA SI DANSUL    :))))

In sensul trigonometric : Bobo meu , Georgica , Cristi, Base agatat in cui  , Subsemnatul , Gabi si Sorin….

Amintiri din copilariile lui Gabi ….


Ingerasul pazitor : una buncata ciobanesc carpatin , nume in buletin:URSU

Si am incalecat pe o sa si v-am spus povestea asa…..


Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Comentarii

  • Adi  On 19 aprilie 2010 at 06:50

    Bravo Pitzi,
    Felicitari pentru hotararea si rabdarea de care ati dat dovada! Reteta asta e unul dintre tabu-urile din cartea lui R.A.R., asa de laborioasa ca sigur descinde direct din epoca de trista amintire in care oamenii de-abia descoperisera focul si se distrau sa inventeze primele retete!!
    Ursu si Fulga cred ca au innebunit din cauza mirosurilor atavice de oaie. :-)

  • ciprian nedelcu  On 29 martie 2011 at 11:44

    Salut,

    Studiez reteta ta de circa 3 luni. Se pare ca vremea o sa-mi permita de Paste sa fac acest deliciu. Am inteles, sper, tot. Un singur lucru ma incita : Cum de nu se stinge jarul de la fundul gropii ??? Ai lasat totusi o fanta sa respire focul ? Se pune o tabla si apoi pamantul, banuiesc, ca sa nu inabusim de tot jarul. Am o dilema asa mare incat fac in acest weekend o proba cu un berbecut. Vreau sa iasa bine si nu am deloc rabdare….
    Lemnele puse pe foc au fost potrivite, ca sa arda constant sa obtii un jar uniform. FRATEE mi-ai dat de lucru tare… Pe la mine pe la Ploiesti se auzeau doar istorii de reteta asta si pana nu o fac nu mai dorm. Daca poti da-mi un nr. de tel pe mail ca sa-te mai stresez cu cateva intrebari ca mor daca nu-l fac…. Raman dator de cinste. Al dvs. fan CIPRIAN Nedelcu

    • iuliandiaconu  On 29 martie 2011 at 13:39

      Salut,
      Daca arzi suficient de multe lemne se stinge foarte greu. Dupa patru zile, deasupra gropii, acum acoperita la loc cu pamant, inca simteai caldura. Dupa estimarile mele am ars cam o tona jumatate de lemne. :) . Marele secret esta ca oaratania sa stea cat mai mult posibil in jar. Dupa 8-9 ore incepe sa se coaca cu adevarat…..

  • ioana  On 20 aprilie 2011 at 18:30

    Sa inteleg ca voi ati mancat oaie cruda sau semipreparata dupa atata munca? :D
    Ma intreb insa daca o comiti cu miel, tot atat de mult tre’ sa stea?

    • iuliandiaconu  On 21 aprilie 2011 at 14:22

      Nu, a fost ok dar daca il mai tineam iesea si mai bine… “Berbecul” nostru era un miel mai mare, carnea era la fel de frageda ca si la un miel. Recomandarea mea in legatura cu orele de “bronzat” in jar se mentine. :))

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

